Jagten på den stejle indlæringskurve

Kunder og egne medarbejdere er den primære målgruppe for cBrain Academys kurser. For begge grupper er formålet at sikre videndeling og kompetenceudvikling med på en stejl indlæringskurve.

Det skal være et opgør med gamle vaner at digitalisere; og med implementeringen af F2 går de fleste organisationer fra en række it-systemer til et digitalt produktionssystem, der samler alle opgaver på Vidensarbejderens Desktop. Derfor skal medarbejderne for eksempel ikke længere hoppe rundt mellem en række forskellige applikationer afhængig af opgave for at slutte af med arkivering i et esdh-system.

I cBrain ser direktør Robert Lentz en introduktion med fokus på pædagogiske principper, der understøtter en stejl indlæringskurve, som en effektiv måde at starte opgøret med de indgroede vaner og flytte fokus fra it-understøttelse af sagsbehandlingen til digital sagsbehandling. Han står selv i spidsen og underviser på F2 introduktionskurset, som cBrain Academy tilbyder kunder, men som cBrain også bruger som introduktion for virksomhedens egne nye medarbejdere.

”Kursisterne skal hurtigt blive fortrolige med de grundlæggende funktioner i F2, så de ikke er bekymrede for at tage fat på det, som digitaliseringen egentligt handler om: arbejdsprocesserne. Herefter kan vi så begynde at fylde mere af den avancerede anvendelse på eftersom den avancerede anvendelse i bund og grund bygger på de grundlæggende funktioner fortæller Robert Lentz og fortsætter:

”Vi tilbyder et kig ind i produktionssystemet med fokus på, hvordan og hvorfor arbejdet med F2 er anderledes. Det er vigtigt for mig, at deltagere kommer ud af de vante reaktionsmønstre for eksempel den med at ”hvis jeg skal kommunikere, så skal jeg sende en mail”. I F2 har jeg flere forskellige værktøjer, som kan anvendes i stedet for f.eks. ansvarsplacere, chatte, opgavefordeling m.m."

”Jeg er selv daglig bruger af F2 og selv om vi som softwarehus og projektorganisation er langt fra en myndighed, så anvender vi her i cBrain selv stort set alle de samme funktioner inklusiv forelæggelser, bestillinger og procesunderstøttelse.”

Værktøj til at formidle
For Robert Lentz er det også et afgørende pædagogisk princip, at kursisterne får værktøjer til at formidle deres viden om F2. I løbet af kurset er der undervisning i at formidle softwareanvendelse med live software i stedet for power points og kursisterne kommer til at forberede en session, hvor de skal introducere en funktion i F2 for medkursisterne.

”Det er vigtigt for mig, at undervisningen og deltagernes arbejde har et formål i kurset. Og det er rigtig godt for deltagerne at forberede en præsentation med henblik på at undervise de øvrige deltagere. Det giver både fokus på at kunne formidle den konkrete funktionalitet samtidig med, at de øvrige deltagere får en repetition og lejlighed til at lære hvad der fungerer i en undervisningssituation.
 
”Vi uddanner især vores kunders superbrugere og instruktører. Hertil kommer at det effektive formidlingsforløb tiltaler ledelsen hos kunder, så flere sender ledelsen på kurset for at få den grundlæggende forståelse inden idriftsættelsen. Men også for vores egne medarbejdere er metoden god. Formidlingen af F2-funktionerne er jo den ultimative test på forståelsen og det gælder helt generelt på tværs af de profiler vi ansætter både cand. scient.pol, cand.polit, kandidat fra DTU, CBS eller ITU”

Robert Lentz er ikke i tvivl om, at det øger hældningsgraden på indlæringskurven også at inkludere formidlingen – altså evnen til at præsentere og uddanne andre i softwaren. Og han er overbevist om, at det netop er med til at skærpe interessen både for indlæringsprocessen og F2 i det hele taget.

Vil du vide mere om cBrain, F2 og cBrain Academy, så besøg stand 20 på Offentlig Digitalisering i dagene 24. og 25. marts 2004 eller skrive til rl@cbrain.dk

Member Login
Welcome, (First Name)!

Forgot? Show
Log In
Enter Member Area