Dan oversætter udviklersprog til kunderne

Arbejdet med dokumentation handler i høj grad om evnen til at kunne formidle. Med en baggund inden for engelsk litteratur har Dan Ponce en god ballast til at kunne formidle et svært teknisk sprog. Dan er ansat i Academy, hvor han bl.a. udarbejder manualer til F2 og releasenotes.

Dan på sit kontor i cBrain med kollegaerne i baggrunden

Dan på sit kontor i cBrain med kollegaerne i baggrunden

 Arbejdet med dokumentation bør ikke undervurderes. Hvordan ville du eksempelvis samle et køkken fra Ikea uden manualen?

På samme måde sikrer Dan gennem sit arbejde i Academy at brugerne forstår, hvordan F2 virker. Helt ned til allermindste detalje.

”To gange årligt kommer der en ny version af F2, og i den forbindelse skal der udarbejdes ny dokumentation, manualer og releasenotes. Alt det materiale, jeg leverer, tager udgangspunkt i den dokumentation, jeg får fra udviklerne, der i detaljer beskriver, hvad de har kodet, og hvad koden gør. ”

Samtidig med at Dan udarbejder manualer og dokumentation, er han også selv med til at teste softwaren. I det hele taget er det et arbejde, der er præget af mange forskellige arbejdsopgaver.

”Det, jeg rigtig godt kan lide ved at være i Academy, er, at man snuser til meget forskelligt og løser mange forskellige ting. Men vi bruger mest tid på softwaren. Vi lærer i virkeligheden softwaren at kende rigtig godt. Fordi vi er helt nede i detaljen og skal vide helt præcist, hvad alle knapper gør, er der mange sjove detaljer, vi kommer til at stifte bekendtskab med.”

Udover at det er et arbejde, hvor grundighed og detaljer fylder rigtig meget, skal man også kunne formidle.

”Det er en god udfordring at oversætte ’udviklersprog’ til dansk. Det er interessant at skulle formidle noget dybt teknisk til noget forståeligt på et niveau, hvor alle brugere kan være med.”

Dan kommer fra en stilling i en virksomhed, hvor han arbejdede med computeroversættelse. Her var vejen til selve udviklerne meget lang.

”Havde man et spørgsmål til softwaren, skulle man udfylde en Q&A, og så gik der typisk et par uger, før man fik svar. I cBrain er det totalt anderledes. Har jeg et spørgsmål til softwaren, kan jeg bare gå en tur ned i den anden ende af huset og prikke en venlig udvikler på skulderen og spørge om hjælp. De er altid meget hjælpsomme, og jeg er altid klogere bagefter.”

Det uformelle miljø i cBrain, hvor man samtidig arbejder meget professionelt, er noget af det, som Dan vægter højt.

”Man har en del ansvar og kan tackle sine opgaver, som man vurderer bedst. Samtidig er der altid plads til at gå til en anden afdeling, hvis man er i tvivl om noget.”

For Dan står cBrain som en virksomhed med en klar vision, og det er bl.a. det, der gjorde, at Dan valgte cBrain.

”Det er meget dragende, at der er nogen der ved, hvor vi er på vej hen. Og der er nogen, der har nogle planer for, hvad vi skal opnå.”

At visionen også er god er blot endnu bedre.

”Visionen om at digitalisering af bureaukratiet er med til at undeetstøtte demokratiet. Det synes jeg er fedt. Det er noget helt andet, end det job jeg kom fra, der mest var præget af en brandslukningskultur.”

 

Kundeportal
Welcome, (First Name)!

Glemt kode? Vis kode
Log Ind
Enter Member Area
Min Profil Log Out