Sentry Page Protection

Dagen for F2 version 11 release nærmer sig!

Kære Alle,

Den 13. november frigiver vi F2 version 11, og vi glæder os til at vise jer alle de spændende nyheder og forbedringer, som kan hjælpe jer i jeres daglige arbejde.

De første kunder har allerede bestilt F2 version 11, og er klar til at opgradere i de kommende måneder.

Nogle af de nye features, I kan se frem til i den nye version, er blandt andet: 

  • Forbedret teknologi og nyt design i F2 Manager med fokus på samarbejde og brugervenlighed
    Vi har lavet en større tilpasning af F2 Manager, blandt andet med et helt nyt design med fokus på brugervenlighed og samarbejdet mellem topledelse og sekretariat.
    Samtidig er der udviklet på teknologien bag, så I vil opleve en større ensartethed på tværs af jeres F2 klienter (F2 Desktop, F2 Touch og F2 Manager), større sikkerhed i appen og automatisk synkronisering af materiale. 

  • Øget funktionalitet i F2 Service Builder 2.0 med nyt beregningsark og administrationsvindue
    I får større mulighed for at designe opgaver i sagsforløbet og kombinere opgaver med beregninger ved brug af et nyt beregningsark. På den måde kan I selv bygge mere komplekse fagprocesser tilpasset de specifikke arbejdsgange i jeres organisation.
    Derudover har vi udviklet et administrationsvindue, så I får et bedre overblik over jeres fagprocesser og nemmere kan administrere og versionsstyre dem. 

  • F2 Analytics: ny og mere brugervenlig udgave af cPort med flere muligheder
    Med dette opdaterede rapporteringsværktøj bliver det nemmere for jer at behandle data og lave jeres egne rapportopsætninger ud fra egne specifikke behov. Samtidig er listen af standardrapporter blevet udvidet.
    F2 Analytics er også mere brugervenligt og overskueligt, da det nye design nu ligner F2, som I kender det.
    Som tilkøb til F2 Analytics er muligheden for, at administrator kan opsætte og give adgang til almindelige brugere til at trække specifikke rapporter, som defineres af administrator.   

  • Større overskuelighed og nemmere anvendelse af Dokumentskabeloner med ny søgefunktion, preview og overblik over versioneringer 
    Som noget nyt kan I få vist et preview af jeres egne dokumentskabeloner uden at forlade vinduet. Og gennem den nye søgefunktion kan I søge efter skabeloner på tværs af alle mapper. Herved kan I hurtigere og nemmere finde den dokumentskabelon, I skal bruge, og finde tilgængelige flettekoder for en akt, sag eller et sagsforløb.
    Det er også blevet muligt at vedligeholde og opdatere dokumentskabeloner direkte i F2, hvor I blandt andet kan se tidligere versioner, erstatte gamle skabeloner og se, hvem der har foretaget ændringerne.   


Der er flere nyheder og forbedringer i vente i F2 version 11, som vi løfter sløret for snart.

 

Mange hilsner
Anette
asp@cbrain.dk

Deltag i F2 Best Practice Community møde tirsdag d. 31. oktober med temaet ’Udforsk data i F2’ (herunder styringsreoler, cPort, Data Transfer Service, mv.)

Kære Alle,

 

Tirsdag den 31. oktober kl. 14-16.30 afholder vi F2 Best Practice Community møde i F2 brugergruppen, som du er meget velkommen til at deltage i.

Dette møde giver dig lejlighed til at møde andre F2-brugere, udveksle erfaringer og deltage i dialogen om nye muligheder for at forbedre jeres arbejdsgange.

F2 Best Practice temaet er denne gang ’Udforsk data i F2’.

F2 tilbyder mange muligheder for at vise data og generere rapporter. Vi vil gennemgå flere af disse muligheder, lige fra hvordan søgelister i F2 kan indrettes som dashboards, til brugen af Styringsreoler, cPort og Data Transfer Service-modulet.

Det er vigtigt at bemærke, at vi også løfter sløret for nyheder fra F2 Version 11, som cPort i sin nye udgave F2 Analytics og indretning af Styringsreol med F2 Service Builder.

Tilmeld dig her: https://cbrain.dk/f2-best-practice-community-tilmelding , og invitér dine F2-interesserede kollegaer ved at dele linket. Sidste chance for tilmelding er mandag den 30. oktober.

Som altid er der rig mulighed for networking under og efter arrangementet.

 

Mange hilsner

Anette

asp@cbrain.dk

Vores ”AI til forvaltningen”-initiativ, tilbyder kunstig intelligens (AI) funktionalitet direkte i F2

Kære Alle,

”AI til forvaltningen” initiativet er et cBrain-forskningsinitiativ baseret på en sandkassetilgang.

En sandkasse er et sikret kundespecifikt miljø, der simulerer realtidsregeringsarbejde og sagsbehandling. Sandkassen giver de enkelte myndigheder mulighed for at undersøge og teste specifikke brugssager, mens de bruger deres egne sagstypespecifikke data.

Generel anvendelse af AI står over for betydelige sikkerheds- og overholdelsesbegrænsninger, herunder Schrems II og den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR). For fuldt ud at udnytte AI's fordele skal AI understøtte specifikke offentlige data og brugssager.

På grund F2-arkitekturen kan vi nu tilbyde AI-funktionalitet til den offentlige sektor, hvilket er vanskeligt at opnå med de velkendte generelle AI-tjenester. Dette omfatter håndtering af compliance-begrænsninger samt dybdegående læring baseret på myndighedens data.

I løbet af foråret har vi udvidet F2 til at tilbyde fuldt integreret AI-funktionalitet, og sideløbende udviklet og forberedt sandkassetilgangen, så vi allerede nu er i gang med de første sandkasseprojekter med to myndigheder.

Sandkassetilgangen giver mulighed for at eksperimentere og lære af arbejdssituationer baseret på deres individuelle sagstyper og data. Desuden kan sandkassetilgangen udvikle sig til en platform for et uformelt samarbejde, hvor organisationer kan dele erfaringer, inspirere og lære af hinanden.

Vi ser frem til at fortælle mere om muligheder og erfaringer.

Mange hilsner
Anette
asp@cbrain.dk

F2 er på vej til Rumænien. F2 skal understøtte sagsbehandling mellem det Rumænske indenrigsministerium og 109 rumænske kommuner i forbindelse med udarbejdelse af lovforslag

Kære Alle,

Rumænien er i færd med at digitalisere den offentlige sektor. De rumænske myndigheder eftersøger i den forbindelse inspiration fra andre lande, herunder Danmark, som i følge United Nations er globalt førende indenfor offentlig digitalisering.

Som følge heraf har cBrain gennem flere år haft dialog med forskellige myndigheder i Rumænien, herunder med besøg i Danmark. Dette er bl.a. sket i samarbejde med den danske ambassade i Bukarest.

Det nu er lykkedes at få den første aftale i Rumænien. Aftalen er baseret på et rumænsk offentligt udbud, som er gennemført i foråret. Der er tale om et EU-finansieret projekt under EU’s recovery plan.

F2 får omkring 1.000 brugere, og løsningen skal understøtte kommunikation og sagsbehandling mellem indenrigsministeriet og 109 rumænske kommuner i forbindelse med udarbejdelse af lovforslag.

Mange hilsner
Anette
asp@cbrain.dk

Introduktion til Genvejstaster for endnu lettere arbejde med F2 samt 4 eksempler på daglig anvendelse.

F2 har mere end 100 genvejstaster, der gør det daglige arbejde lettere.

WINDOWS GENVEJE

Først og fremmest fungerer F2 med normale Windows-genveje. Når du trykker på ALT-tasten, vises der bogstaver øverst i menuen. Hvis du trykker på det tilsvarende bogstav, udfører F2 funktionen. De fleste Windows-applikationer som WORD, EXCEL osv. fungerer på samme måde.

F2 GENVEJSTASTER

F2-genvejstaster er specielle tastekombinationer, der giver hurtig adgang til forskellige funktioner i F2 hovedvinduet, sagsvinduet og aktvinduet. Der er f.eks. tastekombinationer til at oprette en chat, en akt eller e-mail og meget mere.

Der er et overblik over genvejstasterne, for hver af de tre vinduer. Du kan få adgang til oversigterne på følgende måde:

Klik på F2 i menuen øverst til venstre og vælg derefter "Genvejstaster" (se de følgende skærmbilleder). Du kan holde vinduet med genvejstasterne åbent, mens du arbejder med F2 for at lære genvejstasterne.

(1) Klik på F2 i menuen

(2) Vælg "Genvejstaster" i menuen

(3) Oversigt over genvejstaster for det enten hovedvindue, sagsvindue eller aktvinduer afhængig af, hvilket vindue du står i.

4 EKSEMPLER PÅ ANVENDTE GENVEJSTASTER

1: OPRETTELSE AF CHAT

Når du arbejder med en akt og hurtigt vil oprette en chat for at kommunikere med dine kolleger f.eks. for at bede om feedback eller assistance. For at oprette chat og sende kan du gøre følgende:

1.    Opret ny chat: Ctrl+Q

2.    Indtast navnene på de ønskede chatmodtagere (Skriv navne, naviger til personen med piletasterne, tryk på Enter)

3.    Tryk to gange på Shift+Tab for at flytte markøren til meddelelsesfeltet (Tab-tasten findes på venstre side af tastaturet. Den har en pil til venstre og en pil til højre)

4.    Skriv din chatbesked

5.    Ctrl+Enter: Send chatbesked

6.    Esc-tasten (Escape): Luk chatvinduet

 

2: AFSENDELSE AF EN AKT SOM E-MAIL

Når du arbejder i en akt, som ikke har afsendelsesfelter slået til, så er der genvejstaster til at omdanne akten til en e-mail og afsende. En arbejdsgang kan være:

·        Du trykker på Ctrl+N for at oprette en ny akt

·        Skriver den ønskede tekst og tilføjer eventuelle dokumenter.

·        Tryk på Ctrl+Enter for at få fremvist afsendelsesfelterne.

·        Indtast modtagerens e-mailadresse

·        Tryk på Ctrl+Enter, og e-mailen sendes

3: BESVAR OG SEND EN E-MAIL

Når du gennemgår din indbakke og vil besvare en e-mail. E-mailen er markeret, og i pre-view læser du indholdet og vil nu gerne svare via e-mail.

·        Ctrl+R åbner en svarakt med afsenderens e-mailadresse. Hvis du trykker på Ctrl+Shift+R, sendes svaret også til de øvrige modtagere af den oprindelige e-mail ("Svar til alle").

·        Skriv din e-mailtekst

·        Tryk på Ctrl+Enter, og e-mailen sendes

4: RYD OP I MIN INDBAKKE

Når du arbejder med din indbakke og ønsker at fjerne udvalgte akter, er der f.eks. genvejstaster til ”Fjern fra liste” og til ”Arkiver”. Dette kan gøres på to måder:

·        Ctrl+E fjerner akten/e-mailen. Du kan altid finde akten i f.eks. mit arkiv.

·        Ctrl+Shift+A arkiverer akten/e-mailen. Dette betyder, at akten fjernes fra Indbakken og fra "Mit skrivebord". Hvis du er angivet som ansvarlig for akten, bliver akten afsluttet, hvis denne indstilling er valgt i personlige indstillinger (oftest standardindstillingen).

Introduktion til nyt produkt - F2 Service Builder. Et nye modul til konfiguration af processer, selvbetjening og styringsreol.

Kære alle

F2 Service Builder er et nyt produkt, hvor I selv kan oprette og vedligeholde sagsforløb, selvbetjeningsløsninger og styringsreoler på baggrund af nye og eksisterende processer.

Konfigurationen udføres i et regneark (Excel). I regnearket defineres de trin, som den enkelte proces gennemløber. Når regnearket er udfyldt, kan det indlæses direkte i F2.

Modulet er fuldt integreret med F2. Det betyder, at brugere uden teknisk baggrund selv kan definere både interne løsninger, fx i HR eller indkøb, og eksterne løsninger med selvbetjening for borgere.

Det er også muligt at lave en styringsreol. Den giver jer et grafisk overblik over f.eks. aktive sager, fordelt på de relevante statustrin og i forhold til deadline.

Processer, sagsgange, tekster ændrer sig nogle gange og det kan så imødekommes ved at rette i regnearket og importere en ny version af løsningen i F2. Samtidig kan de gode processer genbruges. Det sikrer en effektiv digitalisering – også fordi mange processer grundlæggende ligner hinanden.

Med F2 Service Builder kan I opbygge et eget internt bibliotek af Best Practice processer, som kan kopieres, tilpasses og genbruges på tværs af enhederne

Læs mere om F2 Service Builder >

 

Mange hilsner

Anette Stang-Pedersen

asp@cbrain.com

SIT giver nu mulighed for at anvende Pages med F2 Touch og F2 Manager på SIT-devices

Kære alle

Hvis I bruger F2s mobilapplikationer (F2 Touch og F2 Manager) på et SIT device, der er enrolled i MIA, så har I måske opdaget, at MIA blokerer for deling af filer mellem MIA-enrolled programmer og ikke-MIA enrolled programmer.

Derfor kan man kun dele filer til redigering fra F2 Touch og F2 Manager til andre MIA-godkendte applikationer. SIT udbyder ikke Word eller 365 til redigering i MIA og da Citrix Files blev fjernet sidste år, har en del kunder stået uden et dokumentredigeringsprogram i MIA siden da.

SIT tilbyder nu i stedet Pages som editeringsværktøj i MIA. Det er dog noget, som I aktivt skal beslutte om må bruges i jeres organisation og det skal også aktiveres. SIT har lagt en vejledning på deres kundeportal.

I kan se SITs nyhed og vejledningen til Pages her >

 

Mange hilsner

Anette Stang-Pedersen

asp@cbrain.com

Bliv en del af F2 Brugerpanelet

Kære alle

Hos cBrain arbejder vi løbende på at udvikle, tilpasse og forbedre F2. Til det har vi ofte brug for indsigt og feedback fra jer, som er brugere af F2.

Vi har derfor oprettet et F2 Brugerpanel, hvor du som F2-bruger har muligheden for at bidrage med dine erfaringer og ønsker. Vi bruger de indsigter vi får via brugerpanelet i udviklingen og tilpasning af vores løsninger.

Læs mere og tilmeld dig på dette link: https://forms.gle/qiPD9ToRHEX4HVKK9

Her kan du også læse mere om hvad det vil sige at være medlem af F2 Brugerpanelet.

 

Mange hilsner

Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Har du ønsker til temaer til F2 Best Practice arrangementer? Deltag i vores Best Practice Survey…

Kære alle

 

I cBrain afholder vi løbende vores F2 Best Practice arrangementer hvor vi dels gerne vil inspirere til brugen af det F2 I allerede kender, og samtidig ønsker at introducere til nye moduler og funktioner.

Du finder de tidligere præsentationer fra F2 Best Practice arrangementerne på vores website. Det er også her du tilmelder dig kommende arrangementer.

Til september starter vi op på en ny omgang F2 Best Practice, og inden da vil vi gerne have jeres input. Både til hvilke emner vi skal tage op, og også til hvilken ugedag og hvilket tidspunkt vi skal holde arrangementerne på, så de bedst passer ind i jeres hverdag. Vi håber derfor, at I vil bruge nogle få minutter på at udfylde vores F2 Best Practice Survey >

 

Mange hilsner

Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Vil du være Superbruger eller Administrator i F2? De næste kurser afholdes i april

Kære alle

I cBrain lægger vi stor vægt på træning og uddannelse. Derfor afholder vi løbende en række kurser, som understøtter muligheden for at få den træning og uddannelse der er brug for, for at kunne få det fulde udbytte af F2.

De næste kurser du kan deltage i er:

F2 Superbruger den 19. april. Kurset henvender sig til slutbrugere, der ønsker at blive superbrugere i F2, eller superbrugere, der ønsker at få opdateret deres kompetencer.

F2 Administrator den 20. april. Når du er superbruger, kan du opkvalificere dig til administrator med dette kursus, der også henvender sig til nuværende administratorer der har behov for at opdatere deres kompetencer.

Læs mere om vores aktuelle kurser til eksisterende kunder og tilmeld dig >

Mange hilsner

Line Bystrup, cUni

lrb@cbrain.com

Vigtig information om overgang til OCES3-certifikater - relevant for Digital Post, NemLogin / MitID på selvbetjeningsløsningersamt Strålfors fjernprint

Kære alle

Digitaliseringsstyrelsen udskifter den danske infrastrukturkrav for NemID certifikater fra OCES2- til OCES3-certifikater, hvilket har betydning for jer som kunde, hvis I har enten Digital Post, NemLogin / MitID eller Strålfors-integrationer.

Tidsplan

Certifikatudskiftningen foregår mellem d. 19. april og d. 30. juni 2023.

I skal derfor snarest muligt sørge for at bestille OCES3-certifikat til jeres organisation, og derudover oprette et bestillingsissue hos cBrain i Gemini, hvis vi skal sikre, at jeres integrationer stadig fungerer efter overgangsperioden.

Hvad betyder det for jer i F2-regi?

cBrain har foretaget de indledende test og tilpasninger af F2 arkitekturen ift at kunne understøtte OCES3-certifikaterne på alle serverversioner, som F2 supporterer.

Vi er derfor klar til at kunne assistere jer med udskiftningen. I skal imidlertid bestille opgaven allerede nu, for at vi i fællesskab kan planlægge opgaven, og udføre ændringen i jeres adminportal og på servere.

Der er en del manuelle tekniske opgaver forbundet med at ompakke certifikatet, så det er installationsparat, hvorfor vi gerne vil modtage certifikaterne i god tid inden implementeringsdagen.

Vi har afsat tekniske ressourcer til opgaverne, og er klar til planlægningen.

Jeres kundekonsulent vil, når I har oprettet issue, tage kontakt, og planlægge opgaven i detaljer sammen med jer, så I fortsat kan sende og modtage Digital Post, afsende Fjernprint og anvende Nemlogin/MitId efter overgangsperioden.

Vi estimerer opgaven til 30-50 timer.

Opgaven kræver ikke en opgradering.

Med venlig hilsen

Anette Stang-Pedersen

cBrain indgår ekstra aftale i Tyskland

Kære Alle,

Vi fortsætter med nye opgaver for Deutsche Rentenversicherung Bund i Berlin.

På et af de større projekter hos DRV, har vi netop vundet et udbud på en rammeaftale med 2.500 dage.

Projektet har som mål at understøtte deres revision af virksomheder i relation til korrekt indbetaling af sociale ydelser for virksomhedens medarbejdere. Der revideres årligt ca. 800.000 virksomheder.

Det er omtrent 4.500 revisorer på tværs af DRV-organisationen i hele Tyskland, som får adgang til F2, hvor vi gennem integrationer både samler relevante dokumenter fra virksomheder og støtter revisionen i forskellige opgaver med sagsforløb f.eks., hvis der indgives en klage eller andre følgeprocesser.

Læs meddelelsen her >

Vores kontor i Berlin glæder sig over de nye opgaver i projektet.

Mange hilsner

Robert

Giv din mening til kende om vores F2 Best Practice arrangementer

Kære alle

cBrain afholder løbende F2 Best Practice arrangementer for vores kunder. Formålet er at inspirere til Best Practice-anvendelse af det F2 I allerede kender, og samtidig udvide kendskabet til nye eller eksisterende moduler og funktioner.

Efter det faglige oplæg er der god mulighed for at networke og udveksle erfaringer med de øvrige deltagere. Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig.

Vi vil meget gerne have dine input til arrangementernes afholdelse og dine forslag til kommende emner. Vi håber derfor at du vil bruge 2 minutter på at besvare et kort spørgeskema som du finder her >

 

Tilmelding til kommende F2 Best Practice arrangementer >

 

Mange hilsner

Anette Stang-Pedersen

asp@cbrain.com

Member Login
Welcome, (First Name)!

Forgot? Show
Log In
Enter Member Area