F2 og NgDP - erfaringer og opmærksomhedspunkter
Nu har flere af vores kunder været i luften med Næste generation af Digital Post i et par måneder, hvilket giver os anledning til at orientere om de erfaringer og opmærksomhedspunkter, som er relevante for jer at kende til. Vi vil løbende udsende relevante nyheder om emnet her på Kundeportalen.
Vi er meget glade for al den grundige feedback, som vi har fået fra de første 11 myndigheder, som har taget modulet i brug. Kunder som Indenrigsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og Digitaliseringsstyrelsen har gjort en stor indsats for at få tilbagemeldinger ind med NgDP-oplevelser og -opdagelser.
Nedenfor et par foreløbige vigtige oplysninger:
Digital post med ugyldig brevdato bliver afvist
Vi har konstateret, at der fra andre afsendersystemer kan afsendes Digital Post med ugyldig brevdato, fx. 01.01.0001 og har været i dialog med Digitaliseringsstyrelsen, der oplyser, at der ikke valideres på om brevdatoen er ugyldig. Den ugyldige brevdato har i enkelte tilfælde ført til, at F2 afviste at modtage beskeden.
Vi har nu lavet en tilpasning til situationen med ugyldige brevdatoer fra afsendersystemer. Fra version 9.4 vil F2, når vi modtager en ugyldig brevdato, acceptere at modtage beskeden, men sætte brevdato til modtagelsesdatoen i F2 og lægge en note på akten, der beskriver at brevdatoen fra afsendersystemet ikke er sat korrekt.
Vores tilpasning i F2 er egentlig en symptombehandling. Fejlen bør rettes ved, at I kontakter afsendersystemet, og gør opmærksom på, at der afsendes Digital Post med en ugyldig brevdato.
Langt de fleste afsendersystemer sætter brevdatoen korrekt. Vi har kun set den ugyldige brevdato fra en enkelt afsender. Det er derfor ikke nødvendigt at I planlægger en patch, medmindre I ved, at I er stødt på problemet. Kontakt gerne jeres kundekonsulent i cBrain, hvis I er i tvivl.
Sådan lander en videresendt Digital Post i F2
Når en borger modtager Digital Post i en visningsklient, kan man vælge at videresende den til en anden offentlig myndighed. Meddelelsen, som borgeren skriver i sin videresendelse, opstår som en aktnote i F2, og den oprindelige videresendte besked opstår som selve akten. Løsningen ser således anderledes ud end f.eks. en videresendt mail i F2. Aktens brevdato bærer den oprindelige videresendte beskeds brevdato. Beskeden fra borgeren er i løsningen blevet til "plain text" som modtages i F2 og altså lægges på en aktnote, med de informationer om afsender, videresendelsesdato osv. som man ellers ville forvente, at selve akten var opmærket med.
Dette skyldes at videresendelsesdata ikke var en del af den oprindelige dokumentation for Digitaliseringsstyrelsen løsning.
MeMo - et format under udvikling
"Original message date time" i videresendte beskeder er sidenhen kommet til i Memo-formatet. F2 anvender leverandørens Memo-lib-parser for at oversætte memoformatet til F2. Hvis versionen af memo-lip-parseren ikke er opdateret med det nyeste Memoformat så fejler de forsendelser, som har data i felter, der ikke findes i parseren.
Digitaliseringsstyrelsen og leverandøren har oplyst, at MeMo er et format under udvikling. Det betyder, at det ikke kan garanteres, at den lip-parser, som F2 anvender til enhver tid er opdateret i jeres versioner af F2.
F2 version 9.4 er opdateret med seneste MeMo-lip-parser.
Spørgsmål og kommentarer er meget velkomne.
Bedste hilsner
Anette