Sentry Page Protection

Hurtig digitalisering af tilskudsprocesser til varmepumper for en grønnere fremtid

I samarbejde med Energistyrelsen har cBrain leveret og implementeret F2 - en køreklar, konfigurérbar Commercial Off-The-Shelf (COTS) digital platform, der gør det nemt og hurtigt at håndtere tilskud til varmepumper.

For at fremskynde den grønne omstilling og reducere CO₂-udledningen har den danske regering lanceret et tilskudsprogram, som skal hjælpe borgere med at udskifte olie- og gasfyr med miljøvenlige, elektriske varmepumper. Omstillingen er en vigtig brik i regeringens klimaaftaler, hvor målet er at udfase fossile brændstoffer som opvarmningskilder inden 2030.

Håndtering af denne type tilskudsordning er kompleks og kræver omfattende sagsbehandling – herunder krydstjek med en række nationale registre – og det har tidligere taget flere måneder for borgere at modtage svar på deres ansøgning. Med cirka 400.000 boliger, der stadig opvarmes med olie eller gas, var behovet for en effektiv og skalérbar løsning tydeligt. For at opnå den nødvendige hastighed, gennemsigtighed og omkostningseffektivitet havde Energistyrelsen brug for en robust, digital platform til at håndtere de store ansøgningsmængder effektivt. For de husstande, der ikke har adgang til fjernvarme, blev tilskud til varmepumper en central del af løsningen. For at imødekomme kravene valgte Energistyrelsen at erstatte deres eksisterende specialudviklede IT-system med F2.

Gevinsterne har været mærkbare – til gavn for både borgere og medarbejdere. På kun 12 uger blev den F2-baserede løsning konfigureret og fuldt integreret med relevante offentlige registre og tilskudsprocesser for en automatiseret og strømlinet ansøgningsproces, hvilket demonstrerer styrken ved moderne standard software.

Da der første gang blev åbnet for nye ansøgninger om tilskud til varmepumper blev mere end 67 % af alle ansøgninger behandlet automatisk – fra indsendelse af ansøgning til bevilling - på få minutter – helt uden manuel sagsbehandling. De fleste ansøgere får svar på deres ansøgning inden for 24 timer, hvilket står i skarp kontrast til tidligere, hvor ventetiden ofte var uger eller måneder. Den nye digitale løsning gør det muligt for borgere at indsende, følge og modtage svar på deres ansøgning online. Samtidig giver platformen realtidsindsigt i forbruget af tilskudsmidler og statusopdateringer døgnet rundt, så alle kan følge med i, hvordan midlerne bliver anvendt. Det øger gennemsigtigheden, sikrer en bedre prioritering af ressourcer og giver borgerne en bedre oplevelse. Den markante reduktion i manuel sagsbehandling og i administrativt arbejde gør det muligt for myndighederne at håndtere de store ansøgningstal langt hurtigere og frigiver tid til andre vigtige opgaver.

I gennemsnit har husstande kunne skifte til grønnere opvarmning seks måneder tidligere – med både økonomiske og klimamæssige fordele.

Varmepumpe-initiativet spiller en nøglerolle i realiseringen af Danmarks klimamål. Løsningen viser, hvordan moderne digitalisering kan accelerere den grønne omstilling og samtidig forenkle komplekse, administrative processer. Projektet demonstrerer også, hvordan F2 gør det muligt for myndigheder at skalere kritiske indsatser hurtigt uden at gå på kompromis med kvalitet eller tillid.

Du kan læse mere om Energistyrelsens tidligere udfordring og den digitale løsning her: https://www.cbrain.com/da/case-study/heat-pump-subsidy

Med venlig hilsen
Anette Stang-Pedersen
aps@cbrain.com

Member Login
Welcome, (First Name)!

Forgot? Show
Log In
Enter Member Area