Digital diskurs til diskussion

Digitalisering handler ikke om it i sig selv. Service er omdrejningspunktet. Det var én af pointerne, da tidligere it-rådgiver for Obama-administrationen Greg Godbout og direktør for Digitaliseringsstyrelsen Lars Frelle-Petersen diskuterede den offentlige digitale diskurs.

 
Lars Frelle-Petersen (t.v.) og Greg Godbout (t.h.) fremhævede begge indledende eksperimenter som essentielle for digitale transformationer.   

Lars Frelle-Petersen (t.v.) og Greg Godbout (t.h.) fremhævede begge indledende eksperimenter som essentielle for digitale transformationer.   

 

”Fremtiden for softwareløsninger er service,” understregede direktør for Digitaliseringsstyrelsen Lars Frelle-Petersen, da han og Greg Godbout debatterede offentlig digitalisering på tværs af danske og amerikanske landegrænser.

Der var fuldt hus, da ledere, offentlige beslutningstagere og digitaliseringsmedarbejdere deltog i aftenarrangementet ”Digitalt topmøde: Delivery is the Strategy,” som blev afholdt torsdag den 6. oktober hos cBrain.

Bryd ud af silotænkningen
Greg Godbout, der i dag er ansat i cBrains internationale afdeling kommer fra en stilling som direktør i 18F og som Presidental Innovation Fellow og CTO i Environmental Protection Agency (EPA) i Washington. I hans mangeårige arbejde med offentlige institutioner i USA er der særligt to ting, der gør sig gældende:

”Ofte arbejder folk for en afdeling. Ikke nødvendigvis for hele virksomheden. Digitale styregrupper er tit mere fokuserede på at beskytte dem selv end på at udvikle fælles visioner,” fremhævede Greg Godbout.

For at lykkes med en fælles vision mener han, at offentlige institutioner bliver nødt til at bryde med silotænkningen og i stedet for arbejde holistisk, da det skaber den største værdi for kunden. Den digitale vanetænkning i det offentlige skal med andre ord omprogrammeres:

”Agile processer er indtil nu primært brugt i udviklingsfasen, men at handle agilt skal gennemsyre hele tankegangen i forhold til ledelsesniveau, service, leverance og prissætning.”

Læs mere: cBrain ansætter Greg Godbout, Presidential Innovation Fellow og direktør for 18F i Washington

Tildel midler i takt med indsigt
Der er derfor behov for en vidtrækkende digital transformation og gennemgribende kulturændringer i det offentlige, hvis it-projekter skal blive til succeshistorier.

”Vi skal handle mere eksperimentelt og fejle hurtigere,” pointerede Lars Frelle-Petersen.

Når det er centralt at fejle hurtigere, er det, fordi ændringer tidligt i et forløb sker som konsekvens af erkendelser og innovation, mens ændringer sent i et forløb som regel er lig med ikke-erkendte fejltagelser først i forløbet. Derfor skal der ske en ændring i tilgangen til digitaliseringsprojekter, mener Greg Godbout:   

"Tildel penge i takt med, at der bliver opbygget indsigt og viden igennem eksperimenter og agil tænkning."

Fx kan man benytte små kontrakter med kortere tidshorisonter til at forstå forretningsudfordringen i bund og til at bygge de første modeller og løsninger. Senere, når man har skaleret et projekt op og har større indsigt, er man bedre i stand til at fastsætte de mere præcise økonomiske rammer, lød rådene fra Greg Godbout.  

Selvom der er plads til kulturændringer, mener direktøren for Digitaliseringsstyrelsen dog, at danskerne har en stor fordel, når det kommer til forandringer: Tillid.

Danskernes tillid er høj
”Tilliden til hinanden er høj i det danske samfund, og den tillid skal vi bibeholde,” sagde Lars Frelle-Petersen.

Han gav et eksempel med, at 4,2 millioner danskere modtager Digital Post, og at danskernes tilfredshed er høj, nemlig godt 80 procent. Den øgede digitalisering medfører desuden både ændringer i forståelsen af infrastrukturen og et stigende rekrutteringsbehov:

”Virksomheder som Google og Apple er populære arbejdspladser. I tråd med dem skal vi være bedre til at fortælle, at man i det offentlige leger med de største værktøjer og udvikler fremtiden ved at arbejde med data og digitalisering,” forklarede Lars Frelle-Petersen.

Member Login
Welcome, (First Name)!

Forgot? Show
Log In
Enter Member Area