Sentry Page Protection

Release notes til F2 version 12.5

I F2 version 12.5 har vi lavet en række forbedringer. Blandt andet har F2 AI Assistant fået et nyt design og kan nu åbnes i sit eget vindue. F2 Manager 2 giver dig nu mulighed for at filtrere efter mødekategorier, og du har mulighed for at synkronisere dine personlige kalendere med mødekalenderen. Desuden har Data Transfer Service fået en ny kolonne i datasættet for bestillinger, så det er nemmere at se svarakters ID.

Se alle nyheder i F2 version 12.5

Se alle forbedringer i F2 version 12.5

Se alle fejlrettelser i F2 version 12.5

Hurtig digitalisering af tilskudsprocesser til varmepumper for en grønnere fremtid

I samarbejde med Energistyrelsen har cBrain leveret og implementeret F2 - en køreklar, konfigurérbar Commercial Off-The-Shelf (COTS) digital platform, der gør det nemt og hurtigt at håndtere tilskud til varmepumper.

For at fremskynde den grønne omstilling og reducere CO₂-udledningen har den danske regering lanceret et tilskudsprogram, som skal hjælpe borgere med at udskifte olie- og gasfyr med miljøvenlige, elektriske varmepumper. Omstillingen er en vigtig brik i regeringens klimaaftaler, hvor målet er at udfase fossile brændstoffer som opvarmningskilder inden 2030.

Håndtering af denne type tilskudsordning er kompleks og kræver omfattende sagsbehandling – herunder krydstjek med en række nationale registre – og det har tidligere taget flere måneder for borgere at modtage svar på deres ansøgning. Med cirka 400.000 boliger, der stadig opvarmes med olie eller gas, var behovet for en effektiv og skalérbar løsning tydeligt. For at opnå den nødvendige hastighed, gennemsigtighed og omkostningseffektivitet havde Energistyrelsen brug for en robust, digital platform til at håndtere de store ansøgningsmængder effektivt. For de husstande, der ikke har adgang til fjernvarme, blev tilskud til varmepumper en central del af løsningen. For at imødekomme kravene valgte Energistyrelsen at erstatte deres eksisterende specialudviklede IT-system med F2.

Gevinsterne har været mærkbare – til gavn for både borgere og medarbejdere. På kun 12 uger blev den F2-baserede løsning konfigureret og fuldt integreret med relevante offentlige registre og tilskudsprocesser for en automatiseret og strømlinet ansøgningsproces, hvilket demonstrerer styrken ved moderne standard software.

Da der første gang blev åbnet for nye ansøgninger om tilskud til varmepumper blev mere end 67 % af alle ansøgninger behandlet automatisk – fra indsendelse af ansøgning til bevilling - på få minutter – helt uden manuel sagsbehandling. De fleste ansøgere får svar på deres ansøgning inden for 24 timer, hvilket står i skarp kontrast til tidligere, hvor ventetiden ofte var uger eller måneder. Den nye digitale løsning gør det muligt for borgere at indsende, følge og modtage svar på deres ansøgning online. Samtidig giver platformen realtidsindsigt i forbruget af tilskudsmidler og statusopdateringer døgnet rundt, så alle kan følge med i, hvordan midlerne bliver anvendt. Det øger gennemsigtigheden, sikrer en bedre prioritering af ressourcer og giver borgerne en bedre oplevelse. Den markante reduktion i manuel sagsbehandling og i administrativt arbejde gør det muligt for myndighederne at håndtere de store ansøgningstal langt hurtigere og frigiver tid til andre vigtige opgaver.

I gennemsnit har husstande kunne skifte til grønnere opvarmning seks måneder tidligere – med både økonomiske og klimamæssige fordele.

Varmepumpe-initiativet spiller en nøglerolle i realiseringen af Danmarks klimamål. Løsningen viser, hvordan moderne digitalisering kan accelerere den grønne omstilling og samtidig forenkle komplekse, administrative processer. Projektet demonstrerer også, hvordan F2 gør det muligt for myndigheder at skalere kritiske indsatser hurtigt uden at gå på kompromis med kvalitet eller tillid.

Du kan læse mere om Energistyrelsens tidligere udfordring og den digitale løsning her: https://www.cbrain.com/da/case-study/heat-pump-subsidy

Med venlig hilsen
Anette Stang-Pedersen
aps@cbrain.com

F2 Best Practice-webinar: Få styr på rapportering med F2 Analytics – introduktion, eksempler og inspiration til dit daglige arbejde

Vi vil gerne invitere dig til vores næste F2 Best Practice webinar, hvor vi stiller skarpt på rapportering med F2 Analytics under temaet:

’Få styr på rapportering med F2 Analytics - en grundlæggende introduktion og gode eksempler’

F2 Analytics er et rapporteringsværktøj, der gør det muligt at trække data ud af F2 og omsætte dem til målbare, handlingsorienterede indsigter. Det understøtter arbejdet med at sikre fristoverholdelse, overblik over adgangsrettigheder og ledelsesrapportering – og giver jer det nødvendige datagrundlag til at træffe beslutninger om optimering af arbejdsgange og efterlevelse af gældende sikkerhedskrav.

På dette 1-times webinar får du:

  • Introduktion til rapporteringsværktøjet F2 Analytics

  • Gennemgang af udvalgte standardrapporter og deres anvendelse - fx: 

    • 'Ansættelsesophør'

    • 'Brugere: Roller, privilegier og sikkerhedsgruppe'

  • Gennemgang af rapporter til brug for ledelsen - fx: 

    • 'Sagsbehandlignstid'

    • 'Interne bestillinger'

  • Introduktion til udvidet F2 Analytics - hvordan du kan skubbe rapporter ud til brugere, der ikke har adgang til F2 Analytics

Tilmeld dig webinaret og få inspiration, praktiske eksempler og konkrete tips med hjem - samt mulighed for at stille spørgsmål undervejs.

Webinaret er relevant for dig, der arbejder som administrator, superbruger, sagsbehandler eller chef - og som ønsker bedre indsigt i data og mulighederne for rapportering i F2. 

Vi glæder os til at møde dig online til en spændende og praksisnær session.

Mvh.
Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Nyt kursus i F2 Analytics

Kære alle,

Nu er vi klar med et nyt kursus i F2 Analytics.

Hvis I har F2-administratorer og F2-brugere, som vil styrke deres kompetencer i F2 Analytics, så se her:

Den 24. september 2025 afholder vi F2 Analytics-kursus. Kurset afholdes som et heldagskursus kl. 09.30 - 16.30 i vores lokaler på Kalkbrænderiløbskaj 2, 2100 København Ø.  

Målgruppe og indhold

Kurset henvender sig til administratorer og andre F2-brugere med behov for ledelsesrapportering. Kurset giver en grundlæggende og udførlig introduktion til rapporteringsværktøjet, F2 Analytics.

Der vil blive arbejdet med gængse problemstillinger – som fx:

  • ”Hvilke udtræk er relevante for mig, når en medarbejder stopper?”

  • ”Jeg skal vide hvor mange bestillinger, der er kommet ind i Q1?”

  • ”Hvem har set eller haft adgang til specifikke akter/sager?”

  • ”Hvordan hjælper jeg ledelsen med selv at kunne trække specifikke rapporter?”

  • ”Overholder vi fristen på specifikke bestillinger? Fx § 20-spørgsmål, aktindsigter og bestillinger fra styrelse til departement?”

Det er en fordel – men ikke en forudsætning - hvis man allerede har erfaring med F2 Analytics.

Mere information

Du kan læse mere om kurset og tilmelding her: https://cbrain.dk/kurser/analytics.

Mange hilsner
Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.dk

Digitaliseringsministeriet tester F2 med open source-dokumentredigering

Kære alle

Digitaliseringsministeriet tester nu F2 med open source-dokumentredigering.

Digitaliseringsministeriet tager et stort skridt mod digital suverænitet med lanceringen af et pilotprojekt, der ved hjælp af cBrains F2-platform integrerer et open source-alternativ, Collabora, til at erstatte den traditionelle Office-pakke.

Digitaliseringsminister, Caroline Stage, udtaler: “Vi har et politisk ansvar for at sikre, at vores IT-systemer ikke er afhængige af et par store virksomheder. Dette pilotprojekt er et vigtigt og konkret første skridt på den vej.”

Pilotprojektet har til formål at vurdere, om Collabora i F2 kan opfylde ministeriets behov for dokumenthåndtering. Det handler om at sikre kompatibilitet med offentlige skabeloner, pålidelig dokumentkonvertering, ændringssporing og understøttelse af avanceret formatering. Resultaterne vil spille en afgørende rolle i at informere fremtidige beslutninger om en bredere implementering på tværs af ministeriet.

cBrains F2-platform er bygget på en åben og fleksibel arkitektur, der adskiller data fra redigeringsværktøjerne og sikrer, at det er muligt at operere på tværs af forskellige hosting-miljøer og systemlandskaber.

Det betyder, at F2-brugere kan anvende flere typer redigeringssoftware samtidigt. Som bruger kan man individuelt vælge sit foretrukne redigeringsværktøj.

F2 har i mange år understøttet flere typer redigeringsværktøjer, men ved at integrere Collabora opstår der nogle nye tekniske muligheder på tværs af klienter og arbejdsgange.

Du kan læse pressemeddelelsen fra Digitaliseringsministeriet her: https://www.digmin.dk/digitalisering/nyheder/nyhedsarkiv/2025/jun/digitaliseringsministeriet-saetter-gang-i-pilotprojekt-om-digital-suveraenitet

Med venlig hilsen
Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Release notes til F2 version 12.4

F2 version 12.4 byder på en række forbedringer. Når du starter en administratorgodkendelse, er der forbedrede dialoger, og standardsøgningen "F2 Bestillinger til enheden" viser nu flere bestillinger. F2 Manager 2 har fået en grafisk opdatering, som gør brugerfladen mere overskuelig. Derudover er der tilføjet nye knapper og en funktion, som giver dig mulighed for at se din offlinekø. I Service Builder har vi tilføjet felttypen "E-mail", der automatisk kan oprette en indberetter af en selvbetjening som part.

Se alle nyheder i F2 version 12.4

Se alle forbedringer i F2 version 12.4

Se alle fejlrettelser i F2 version 12.4

Nyt F2 Best Practice-format – deltag online!

Vi er glade for at kunne invitere dig til et nyt kapitel i vores F2 Best Practice-univers:
Fremover afholder vi arrangementerne som webinarer, så endnu flere får mulighed for at deltage – uanset hvor i landet du befinder dig.

Vi skyder det hele i gang med et tema, der er aktuelt for alle offentlige institutioner.

Webinar d. 24. juni: “Sådan sikrer du en gnidningsfri aflevering til Rigsarkivet – undgå fejl med god journaliseringsskik”

Hvordan sikrer du god journaliseringsskik i hele journalperioden? Hvornår skal du begynde at tænke på aflevering til Rigsarkivet – og hvordan kan du gøre afleveringen så gnidningsfri som muligt?

Vi giver tips og deler erfaringer med:

  • Oprydning og datakvalitet - herunder hvordan cBrain kan hjælpe

  • Kort introduktion til afleveringsmodellerne – og deres fordele og ulemper

  • Afleveringsprocessen – og hvordan du bedst forbereder dig

  • Hvordan god journaliseringspraksis kan forankres bredt i organisationen

  • Hvorfor ledelsesopbakning er afgørende for succes

Tidspunkt: Tirsdag den 24. juni 2025 kl. 14.00–15.00

Sted: Online (linket sendes ved tilmelding)

Tilmeld dig her: https://my.demio.com/ref/fmuM7SQVfBfH5et9

Webinaret er en oplagt mulighed for at stille spørgsmål og få konkrete input med hjem til arbejdet i din organisation.

Webinaret er for alle, der arbejder som administratorer, superbrugere, chefer og sagsbehandlere med interesse for F2.

Vi glæder os til at møde jer online til en spændende og praksisnær session!

Mvh.
Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Release Notes til F2 version 12.3: Forbedret søgninger, opdateret layout i F2 Service Builder og skjul CPR/CVR numre

F2 version 12.3 indeholder en række forbedringer, der gør det både lettere og hurtigere at arbejde i platformen:

  • Forbedret søgning:
    Du får bedre søgemuligheder i forsendelsesfelter samt hurtigere søgning på akter og sager i rapporttypen Adgangslog i Analytics.

  • Opdateret layout i F2 Service Builder:
    Nye sagsforløb, der oprettes med F2 Service Builder, har fået et mere overskueligt og brugervenligt layout.

  • Mulighed for visning af CPR- og CVR-numre:
    Du kan nu via en konfiguration skjule eller vise indhold i kolonnen til CPR- og CVR-numre.

Se alle nyheder i F2 version 12.3

Se alle forbedringer i F2 version 12.3

Se alle fejlrettelser i F2 version 12.3

Mød cBrain på OffDig 2025 – AI og COTS software til offentlige myndigheder

Den 19.-20. marts 2025 kan du møde cBrain på OffDig-konferencen i Musikhuset i Århus. Vi ser frem til at hilse på alle jer, der deltager.

Besøg os på stand 15

Vi står klar til en snak om vores seneste AI-løsninger, giver live demoer i F2 platformen og deler de seneste erfaringer om digital transformation i den offentlige sektor.

Oplæg: ‘AI i praksis’

  • Tidspunkt: 19. marts kl. 13:20-13:50

  • Sted: Kammermusiksalen

  • Oplægsholdere:

    • Frejdie Søndergaard-Gudmandsen, Head of Product Management i cBrain

    • Henrik Nordlund, Underdirektør i cBrain

Oplægget vil give dig viden om, hvordan AI kan anvendes i praksis i den offentlige sektor, og hvordan teknologien bedst implementeres i samspil med eksisterende systemer baseret på konkrete cases.

Pre-dinner networking

Den 19. marts kl. 17-18 inviterer vi til en uformel netværkssession på vores stand. Her får du mulighed for at møde cBrains eksperter, få en dialog om aktuelle temaer inden for digitalisering og netværke med andre deltagere. Vi sørger for en afslappet stemning med boblende forfriskninger, live saxofon og en konkurrence, hvor du kan teste din hurtighed.

Vi ser frem til at møde jer på OffDig 2025.

Mvh.
Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Deltag i F2 brugerundersøgelsen. Vi håber, at du og dine kollegaer har lyst til at deltage.

Kære alle

Vi foretager lige nu en F2 brugerundersøgelse for 2025.

Vi håber, at du og dine kollegaer har lyst til at deltage. Du er velkommen til at dele linket, så vi kan få en masse feedback.

Del din oplevelse med F2

Du deltager ved at klikke på dette link: https://forms.gle/LPkm3GvZaJy4gHD36

Her kan du dele din oplevelse af, hvordan du bruger F2 i dit arbejde og give input til forbedringer og nye funktioner.

Om spørgeskemaundersøgelsen:

  • Den har fokus på F2 Desktop Applikationen – den berører derfor ikke mobile F2 apps som F2 Touch eller F2 Manager.

  • Det tager cirka 3-10 minutter at besvare undersøgelsen.

  • Spørgeskemaundersøgelsen er anonym – men vi håber, at du har lyst til at dele, hvor du arbejder, og hvad din rolle er, da brugen og funktionerne af F2 er forskellig på tværs af organisationer og jobroller. 

Med venlig hilsen
Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Statens IT er klar med LLM server til F2 AI Assistant

Kære alle

Hvis i er på F2 version 12, og har gået og ventet på at bruge F2 AI Assistant på Statens ITs LLM-servere, så er der godt nyt på vej.

SIT har i samarbejde med cBrain opsat en on-premise server til afvikling af en cBrain sprogmodel, der er motoren bag F2 AI Assistant.

F2 AI Assistant er fuldt integreret i F2, og med LLM servere stående hos SIT er der styr på data, sikkerhed og compliance.

Læs mere om F2 Assistant her.

Hvis du vil vide mere, så kontakt din kundekonsulent. 

Med venlig hilsen
Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Digital Post indfører et nyt Memo format 1.2., som understøttes i F2 Version 13

Kære alle

Digitaliseringsstyrelsen har den 1. marts 2025 lanceret memo 1.2 formatet i Digital Post.

Læs mere om Digitaliseringsstyrelsens nyhed om memo 1.2 her.

F2 understøtter formatet i version 13, der frigives i november 2025. Indtil da skal indstillingen i jeres Administrative Adgang (under Tilslutning), være Version 1.1.

Det ser således ud i Administrativ Adgang:

Vær opmærksom på, at version 1.1. af Memo formatet udfases den 01.03.2026, så jeres F2 skal opgraderes til version 13 inden, for at I fortsat kan benytte Digital Post.

Tag gerne fat i jeres kundekonsulent for planlægning af en opgradering i god tid. 

Med venlig hilsen
Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Uddannelse af jeres nye superbrugere og administratorer - tilmeld jer her

Kære alle,

Så er vi igen klar med kurser til jeres superbrugere og administratorer.

Har I ansat eller udpeget nye administratorer og/eller superbrugere, så se her:

Den 23. april 2025 afholder vi F2 Superbrugerkursus, og den 24. april afholder vi F2 Administratorkursus. Kurserne afholdes i vores lokaler på Kalkbrænderiløbskaj 2, 2100 København Ø. Begge kurser er heldagskurser fra 09.30-16.00.

F2 Superbrugerkursus

Kurset er målrettet slutbrugere eller superbrugere af F2, som ønsker at få styrket kompetencerne i F2 og være i stand til at anvende ny viden om F2 til hjælp for kollegaer med arbejdet om at forbedre arbejdsgange internt i egen organisation.

Du kan læse mere om F2 Superbrugerkursus og tilmelding her.

F2 Administratorkursus

Kurset er målrettet superbrugere, der skal have administratorrettigheder eller eksisterende administratorer, der ønsker at få styrket kompetencerne. Kurset fokuserer primært på funktionerne i båndet som er tilgængelige for administratorer.

Du kan læse mere om F2 Administratorkursus, forudsætninger og tilmelding her.

Mange hilsner
Anette
asp@cbrain.dk

Digitaliseringsstyrelsen udskyder dato for overgang til nye valideringsregler for NgDP til 10.09.25

Kære Alle,

Digitaliseringsstyrelsen har i sidste uge, d. 16 januar, meldt at den øgede validering af Digital Post udskydes til d. 10. september 2025. Den oprindelige deadline var d. 3. marts 2025. Læs opdateringen fra Digitaliseringsstyrelsen her.

Det betyder, at der nu er mere tid til at patche eller opgradere jeres F2 til en version, som indeholder den understøttelse, vi har lavet til ændringen i Digital Post.

De øgede valideringskrav i Digital Post begrænser, hvilke tegn der er tilladt i emnefeltet af emails. Se den oprindelige varsling her. Den understøttelse vi har lavet til ændringen, sørger for at emails sendt fra F2 ikke indeholder de berørte tegn i deres emnefelt.

Digitaliseringsstyrelsen sender advarsler ud, hvis man i øjeblikket sender Digital Post med de tegn, som ikke tillades efter ændringen træder i kraft. Da ændringen først træder i kraft d. 10. september i år, er cBrains opfattelse, at der kan ses bort fra disse advarsler indtil da.

De af jer, der allerede har planlagt enten patch til version 11.7 eller 12.1 og fastholder planen, vil være klar til de nye valideringsregler til 10. september 2025.

Med venlig hilsen
Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Release Notes til F2 version 12.1

I F2 version 12.1 har vi forbedret CVR-import i forbindelse med Dansk Branchekodes opdatering til DB25. Vi har også forbedret afsendelse af Digital Post i forbindelse med Digitaliseringsstyrelsens øgede validering af filnavne, som træder i kraft i marts 2025. Desuden har vi gjort dialogen "Vælg kolonner" justérbar og gjort det lettere at tilføje dokumenter til en akt på F2 Touch til Android.

Nyheder

Alle forbedringer

Alle fejlrettelser

Højdepunkter fra cLounge-eventet om AI og F2 version 12

Kære alle

Den 21. november havde vi fornøjelsen af at afholde et vellykket cLounge-event hos cBrain, hvor vi kunne fejre lanceringen af F2 version 12 og præsentere de mange spændende nyheder.

Vi var virkelig glade for at have Sophus Garfiel, Departementschef i Digitaliseringsministeriet, Lars Møller Christiansen, Vicedirektør i Styrelsen for Grøn Arealomlægning, og Michael Ørnø, Direktør for Statens IT, med på scenen i en paneldebat om anvendelsen af AI i den offentlige forvaltning. Panelet kom bl.a. ind på følgende nøglepunkter:  

  • Vigtigheden af at have styr på processer og datakvalitet som fundament for effektiv AI-implementering.

  • Modet og villigheden til at teste AI i praksis for at drive udviklingen fremad og få udbytte af det.

  • Identifikation af få relevante use-cases, hvor AI kan bidrage til højere kvalitet, forbedret arbejdsmiljø og frigørelse af ressourcer fra administrative funktioner til kerneopgaver inden for velfærd – ud over de økonomiske gevinster.

Efter debatten havde deltagerne mulighed for at møde os i vores Tech Zone, hvor vi demonstrerede flere af de nye nyttige funktioner i F2 version 12, blandt andet:

  • F2 AI Assistant, der er en sikker og effektiv hjælp i sagsbehandling, der kan lave resuméer, skrive udkast til godkendelsesdokumenter, oversætte og meget mere. Læs mere her.

  • Vores end-to-end aktindsigtsløsning, hvor du med F2 Aktindsigt, Avanceret-modulet og den nye Cleardox-integration nemt og sikkert kan danne aktindsigtsrapporter og anonymisere i en samlet proces. Læs mere her.

  • F2 Outlook-add-in, som gør det muligt at overføre e-mails fra Outlook direkte til en sag i F2 uden at åbne F2.

  • F2 Arbejdstid, der giver mulighed for i F2 at definere arbejdstider for medarbejdere, så de ikke modtager arbejdsrelaterede notifikationer udenfor arbejdstiden.

  • F2 Performance Dashboard, der visualiserer og overvåger F2 systemdata, hvor vi løbende optimerer performance.   

  • F2 Administratorgodkendelser, som giver fuld kontrol og transparens i forhold til tildeling af brugerrettigheder i F2.  

Se alle nyhederne i versionen på F2 Docs.

Mange tak til alle jer, der deltog!

Ræk endelig ud til jeres kundekonsulent, hvis vi vil vide mere om de mange nye muligheder i F2 version 12.

Mange hilsner
Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Vi har opdateret Software og Hardware Requirements for version 12.

Kære alle

Vi har opdateret F2 krav til basis software og hardware.

Der er lagt en opdateret version på Kundeportalen under Teknisk dokumentation.

Her er link direkte til siden: https://cbrain.dk/teknisk-dokumentation-af-f2

Vi gennemgår normalt kravene i forbindelse med opgraderinger, så vi er sikre på, at F2 får de optimale driftsvilkår.

Spørgsmål og afklaringer modtages gerne af jeres kundekonsulent.

Mange hilsner
Anette Stang-Pedersen
asp@cbrain.com

Member Login
Welcome, (First Name)!

Forgot? Show
Log In
Enter Member Area